Czy ZMOT brzmi dla Ciebie tajemniczo? Jeśli nie, to na pewno masz już niejeden sukces za sobą. A jeśli tak, to ten wpis jest własnie dla Ciebie.

Dlaczego musisz wygrać Zerowy Moment Prawdy (ZMOT)?

Tak właściwie, to czym jest ten ZMOT? I jaki ma wpływ na Twoja markę? W końcu jaki ma wpływ na Twoje działania marketingowe i w konsekwencji sprzedaż? Dziś odpowiem tylko na pierwsze z pytań.

ZMOT jest pewnym etapem procesu zakupowego, określanym jako Zerowy Moment Prawdy (Zero Moment of Truth). Niezależnie czy kupujesz nowe ciuchy, samochód, wakacje czy materiały budowlane do budowy wymarzonego domu, Internet i swobodny dostęp do urządzeń mobilnych, zmienił sposób w jaki podejmujemy decyzje zakupowe. I to własnie w trakcie podejmowania decyzji, zanim potencjalny Klient stanie się Klientem, napotyka mnóstwo mikro-momentów które Google nazywa ZMOT.

Zatem termin ZMOT, odnosi się do momentu w cyklu zakupowym między bodźcem informującym o produkcie, na przykład reklamą, a pierwszym momentem prawdy, kiedy Klient ma bezpośredni kontakt z produktem – FMOT. Można nawet powiedzieć, że Zerowy Moment Prawdy odnosi się do etapu odkrywania Twojej firmy w cyklu zakupowym. Etap ten można też przyrównać do przystanku w podóży. To, jakie emocje będą towarzyszyły Twojemu potencjalnemu Klientowi na kolejnych przystankach (FMOT, SMOT, TMOT) zależy głównie od wrażeń, jakie wyniesie z tego pierwszego – czyli ZMOT.

Według badań przeprowadzonych przez Google:

  • 84% konsumentów korzysta z Internetu w celu wyszukiwania informacji o produktach które planują kupić
  • 62% konsumentów szuka w Internecie danych dotyczących promocji i kodów zniżkowych
  • 54% konsumentów korzysta z Internetu, w celu porównania produktów

Powyższa statystyka powinna zatem być jednym z kluczowych czynników determinujących działalność działów marketingu. O tym, jak wykorzystać ZMOT w strategii marketingowej dowiecie się z kolejnych wpisów.

Łukasz Tchurz